Alles over elektrisch rijden

Elektrisch rijden

De vraag naar en het aanbod van elektrische auto’s wordt steeds groter. Inmiddels hebben heel veel merken een of meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht. En er zijn zelfs fabrikanten die al hebben aangegeven geen investeringen meer te doen in de ontwikkeling van nieuwe (traditionele) verbrandingsmotoren. Maar waar moet u allemaal rekening mee houden wanneer u de overstap wilt maken naar elektrisch rijden? En wat zijn de voordelen (en nadelen) voor u als werkgever in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Wij helpen u graag met bijvoorbeeld advies over het actuele aanbod van elektrische auto’s, het (her)inrichten van uw autoregeling, inzet en gebruik van laadpassen en laadoplossingen voor u thuis of op het werk. Want de ervaring leert dat de overstap naar een elektrisch wagenpark bij elke organisatie weer anders is.

Voordelen

Het leasen van een elektrische auto heeft volgens ons en onze klanten de volgende belangrijkste voordelen:

Duurzaam

Het grootste verschil met traditionele auto’s is uiteraard dat elektrische auto’s geen CO2-uitstoot hebben. Omdat er geen fossiele brandstof wordt gebruikt, is er geen vervuilende uitstoot zoals fijnstof of roet. Uiteraard maakt het gebruik van groene stroom, het rijden met een elektrische auto nog milieuvriendelijker. Ook voor bedrijven die hun wagenpark duurzamer willen maken, is de overstap naar elektrisch rijden de meest logische stap om de ecologische voetafdruk te verlagen.

Kostenbesparing

In aanschaf is een elektrische auto (nog steeds) duurder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Daarentegen zijn de operationele kosten van een elektrische auto een stuk lager. Want een elektromotor heeft veel minder bewegende delen dan een verbrandingsmotor, dus veel minder slijtage van onderdelen. Ook hoeft er geen olie ververst te worden, of filters vervangen te worden. Een elektrische auto vereist gewoon weinig onderhoudsbeurten. Daarnaast stimuleert de Belgische overheid de inzet van elektrische auto’s doordat elektrische voertuigen met een leasecontract met ingang van 1 juli 2020 worden vrijgesteld van de betaling van de BIV (belasting op inverkeerstelling) en de VKB (verkeersbelasting).

Ook in de brandstofkosten (of beter gezegd stroomkosten) is een elektrische auto veel voordeliger, zeker als er gebruik wordt gemaakt van laden thuis of op het werk. Gemiddeld gezien is het rijden op stroom ruim de helft goedkoper dan rijden op een gewone brandstof.

De enige uitzondering in de kosten zit in het verbruik van banden. Doordat elektrische auto’s meer wegen en ook vaak een veel hoger motorvermogen en met name motorkoppel hebben, moeten de banden vaak eerder vervangen worden dan bij een traditionele auto.

Werkgeverschap

Steeds meer werkgevers willen tegemoet komen aan de vraag van werknemers om elektrische auto’s op te nemen in de autoregeling. En dan niet alleen vanwege het eventuele fiscale voordeel voor een werknemer. Maar vooral omdat werknemers het belangrijk vinden een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2-uitstoot en fijnstof. Voor werkgevers is de verlaging van de CO2-footprint ook een steeds grotere drijfveer. De eisen (en druk) vanuit de overheid, maatschappij en opdrachtgevers wordt steeds groter om de CO2-uitstoot structureel te verlagen. En het slim inzetten van elektrische auto’s kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren.

Rijplezier

Een elektrische auto is heel stil, dat hebben we allemaal wel eens gemerkt op straat. Ook binnen in de auto hoor je veel minder geluid. Alleen op hogere snelheden hoor je het rolgeluid van de banden meer en het suizen van de wind. Daarnaast heeft een elektrische auto een hoger motorkoppel. Hierdoor kan de auto (veel) sneller optrekken, soms zelfs sneller dan vele traditionele sportauto. Ook het optrekken zelf verloopt veel gelijkmatiger en soepeler omdat een elektrische auto geen versnellingsbak heeft. Het is aan of uit, zoals sommige leaserijders wel eens zeggen.

Toegang tot het centrum

De komende jaren gaan steeds meer steden, zowel in België als in de rest van Europa, auto's met een traditionele verbrandingsmotor weren uit het centrum vanwege de schadelijke luchtvervuiling die ze veroorzaken. De leefbaarheid in de steden wordt op deze manier sterk verbeterd. Met een elektrische personen- of bestelauto blijft u toegang houden tot deze lage emissiezone's.

Altijd de beste parkeerplaats!

Wist u dat u met een elektrische auto vaak de beste parkeerplaats heeft? In het centrum van een stad, in een parkeergarage of bij het werk staan de laadpalen vaak op de beste plekken!

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook aan de overstap naar elektrisch rijden nadelen, denk hierbij aan de volgende aspecten:

Aankoopprijs

Ook al is het aanbod van (betaalbare) elektrische auto’s de laatste tijd enorm gestegen, ligt de aankoopprijs (=investering) van een elektrische auto nog steeds een stuk hoger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dit wordt vooral veroorzaakt door de prijs van de accu, die ongeveer 1/3 van de totale prijs van de auto bedraagt. Daarnaast is een elektrische batterij in een auto relatief gezien nog een vrij nieuwe technologie voor veel fabrikanten, en dat zorgt voor een duurder prijskaartje.

Laadtijd

Naast de actieradius en de bijbehorende ‘range anxiety’ (de angst om stil te vallen met een lege accu), is de laadtijd ook iets om rekening mee te houden. Het laden van een elektrische auto gaat niet zo snel als het voltanken van een auto met traditionele benzine- of dieselmotor. De laadsnelheid van de elektrische auto is afhankelijk van een aantal factoren: de capaciteit van de accu, het (maximaal) laadvermogen van de auto, het energieverbruik van de auto en type laadpaal dat gebruik wordt.

Actieradius

De actieradius van een elektrische auto wordt bepaald door twee factoren: de capaciteit van het accupakket uitgedrukt in kWh (vergelijkbaar met de inhoud van de brandstoftank) en het verbruik van de auto. Het verbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in het aantal kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. De zuinigste elektrische auto’s van dit moment realiseren een verbruik in de praktijk van ongeveer 15 kWh/100 km, terwijl met name de grotere (en zwaardere) SUV’s ongeveer 23 kWh/100 kilometer verbruiken. De actieradius van een elektrische auto is, ten opzichte van een traditionele verbrandingsmotor, sterker afhankelijk van de persoonlijke rijstijl, het weer (temperatuur) en of je veel/weinig op de snelweg rijdt.